Het betrekken van kinderen bij huishoudelijke taken

door moeder

Van nature zijn kinderen geïnteresseerd in hetgeen er om hen heen gebeurt. Wanneer je buiten de tuin aan het onderhouden bent, zullen ze al snel komen kijken. Dat doen ze ook tijdens het koken of het opvouwen van de was. Wanneer ze iets ouder zijn neemt de behoefte om je hierbij te helpen toe. Een kind zoekt naar zelfstandigheid en wil voortdurend nieuwe dingen ontdekken en leren. Als ouder is het belangrijk om in deze situaties aandacht te hebben voor het gedrag van je kind. Immers, een kind ontwikkelt een gevoel van zelfvertrouwen wanneer deze gezien wordt door zijn of haar ouders. 

Leg uit wat je aan het doen bent, hoe je dat doet en waarom je dit doet. Vervolgens kun je het kind er steeds meer bij betrekken, om deze zo een deel van je huishoudelijke taken uit te laten voeren. In dit artikel lees je er meer over. 

Prikkel de nieuwsgierigheid van een kind  

Wanneer je kind interesse toont in de taken die je uitvoert, is het zaak om zijn of haar nieuwsgierigheid te prikkelen. Neem het onderhouden van de borders in de tuin. Door je kind zelf een plastic schepje of hark te geven, kan deze je helpen. Samen zorgen jullie ervoor dat het onkruid verwijderd wordt. Niet alleen betrek je een kind op deze manier bij huishoudelijke taken; je prikkelt ook andere vormen van nieuwsgierigheid. Vraag je kind bijvoorbeeld eens naar de insecten die deze in de tuin tegenkomt, of bespreek welke kleuren bloemen je kind ziet. 

Een kind zal een huishoudelijke taak logischerwijs niet direct van je overnemen. Het is een heel geleidelijk proces, waarbij het betrekken van kinderen bij huishoudelijke taken initieel gericht is op het prikkelen van hun nieuwsgierigheid. Naarmate je kinderen ouder worden, kun je ze steeds meer zelfstandigheid geven bij de uitvoering ervan. 

Maak de klusjes klein genoeg voor je kinderen 

Belangrijk bij het betrekken van kinderen bij huishoudelijke taken is dat je rekening houdt met hun belevingswereld. Zorg dat de taken die je het kind geeft klein genoeg zijn, zodat ze uitvoerbaar worden voor je zoon of dochter. Zou een klus niet uitvoerbaar zijn, dan zorgt dit voor frustratie en neemt het zelfvertrouwen van het kind af. Daarbij is het bij kleine klusjes veel makkelijker om het kind heldere instructies te geven voor de uitvoering ervan. 

Om een voorbeeld te geven: het opvouwen van een handdoek. Laat je kind de handdoek eerst eens dubbelvouwen. Of doe dit vooraf zelf en laat je kind de handdoek vervolgens oprollen. Help het kind op weg door een dergelijke taak eerst zelf voor te doen. 

Kinderen houden van keuzes en controle

Niet alleen moeten onderdelen van huishoudelijke taken klein genoeg zijn om ze door je kind uit te kunnen laten voeren. Ook is het belangrijk je kind een gevoel van controle te geven. Wanneer kinderen het gevoel hebben niet zelf te kunnen kiezen, kan dit leiden tot frustraties en daarmee tot driftbuien. Zeker de leeftijd tussen anderhalf en vier jaar is het risico op deze driftbuien relatief groot; het is onderdeel van de peuterpuberteit. Door je zoon of dochter een aantal keuzes voor te leggen voorkom je dit. 

Je geeft je kind deze keuzes bijvoorbeeld in de supermarkt, waarbij het kind mag bepalen welke groente jullie bij de aardappelen eten. Wordt het broccoli of toch bloemkool? Je zoon of dochter mag de groente vervolgens zelf uit de schappen pakken, wat hem of haar leert een object aan een woord te koppelen. Logischerwijs is het belangrijk dat de keuze die je kind maakt ook daadwerkelijk uitvoerbaar is. Laat je kind dus niet helemaal vrij bij het maken van een keuze, maar probeer deze hier als ouder enigszins in te sturen.